معرفی کامل کوه های آلاداغ لار ⛰️| آدرس 🗺️+ زمان بازدید+ تاریخچه+ تصاویر📸

1403-02-03
0 دیدگاه
طراوت و زیبایی در کوه های آلاداغ لار شهر تبریز 4135873754

یکی از جاذبه‌های پنهان و بی‌نظیر تبریز، کوه های آلاداغ لار رنگارنگ است که معمولاً توسط گردشگران نادیده گرفته می‌شود. از سواحل دریاچه‌ها و جنگل‌ها گرفته تا چشمه‌های آب گرم و بیابان‌ها، طبیعت ایران با تنوع خیره‌کننده‌ای رونق می‌گیرد که هرگونه سلیقه‌ای را جذب می‌کند. در این مقاله، قصد داریم با نگاهی نزدیک‌تر، اطلاعات جامعی از این جاذبه طبیعی فراهم کنیم که شما را به سفر به تبریز ترغیب می‌کند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تبریز

طبیعت بکر و رنگارنگ کوه های آلاداغ لار در تبریز 4646374352


کوه های آلاداغ لار کجاست؟

آدرس از آذربایجان شرقی: در استان آذربایجان شرقی، در شمال شرق تبریز، در طول مسیر تبریز-اهر
آدرس از استان زنجان: در استان زنجان، در محدوده شهرستان‌های زنجان و ماهنشان

کوه‌های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار در دو منطقه متفاوت قرار دارند: یکی در منطقه ماهنشان استان زنجان و میانه استان آذربایجان شرقی و دیگری در شمال تبریز در جاده اهر است. این کوه‌ها در واقع در یک منطقه وسیع به مساحت ۷۰ کیلومتر مربع واقع شده‌اند، بنابراین بازدید از آن‌ها از نقاط مختلف دو استان آذربایجان شرقی و زنجان امکان‌پذیر است.

مسیر دسترسی:
کوه‌های آلاداغ لار، از ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز، حدوداً از اطراف شهرستان خواجه آغاز می‌شود و تا منطقه اهر ادامه دارد و در طول مسیر تبریز – اهر خود را نشان می‌دهد.
بخش‌هایی از این کوهستان به سمت جنوب شرق شهر تبریز یعنی میانه گسترش یافته و هنگام رانندگی در جاده میانه – تبریز و همچنین اتوبان زنجان – تبریز قابل‌مشاهده است. بنابراین، اگر از سمت تهران، زنجان یا قزوین به سوی تبریز سفر کنید، در طول مسیر خود به کوه‌های آلاداغ لار خواهید رسید.
با توجه به این که بخش عمده‌ای از کوه‌های آلاداغ لار در استان زنجان و در حومه شهرستان ماهنشان واقع شده است در اطراف ماهنشان می‌توانید از دیدن چشم‌انداز فوق‌العاده آن‌ها لذت ببرید.

نقشه گوگل مپ کوه های آلاداغ لار 4135876734
برای مشاهده نقشه دقیق تر مسیر کوه های آلاداغ لار روی عکس کلیک کنید

معرفی کوه های آلاداغ لار

تبریز، در استان آذربایجان شرقی واقع شده است و به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، از آب و هوایی خنک بهره می‌برد. توپوگرافی منحصربه‌فرد این منطقه شامل کوه‌ها، آتشفشان‌های خاموش و دریاچه‌های یخچالی است. این تنوع فرهنگی و جغرافیایی از همان جاده اصلی که از مرکز ایران به سمت تبریز می‌رود، به چشم می‌آید. بعد از عبور از زنجان، رشته کوه‌هایی با رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی و زرد ظاهر می‌شود که به نوعی یک اثر هنری است که خالق آن مادر طبیعت است. این کوه‌های رنگارنگ به نام آلاداغ لار شناخته می‌شوند و از جاذبه‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی هستند، هرچند باید توجه داشت که با رشته کوهی با همین نام در کشور ترکیه اشتباه نشود.

کلمه “Ala” در ترکی به معنی “رنگارنگ” و “Dağlar” به معنی “کوه” است. در اطراف آلاداغ لار، روستاهای زیادی وجود دارد. با توجه به قدمت منطقه و فرهنگ خاص مردم آن، نقاط گردشگری جذاب دیگری نیز در این منطقه برای مهمانان کنجکاو وجود دارد. گردشگران این منطقه میتوانند از قلعه لک لک در روستای شکورچی، دودکش جن، شالیزارهای بهشتی روستاهای مشامپا و حصار و همچنین قلعه تاریخی بهستان که یکی از قلعه‌های دست‌ساز در دوره مادها است، دیدن کنند.

در برخی از این روستاها، امکانات بوم‌گردی فراهم شده است تا گردشگران بتوانند با آسودگی بیشتری در این منطقه منحصر به فرد اقامت کنند و از طبیعت منحصر به فرد و کمیاب آن لذت ببرند. مسئولان گردشگری تبریز، میانه و اهر برای توسعه امکانات گردشگری در روستاهای اطراف کوه آلاداغ لار برنامه‌ریزی‌های ویژه ای دارند و به زودی آن را به قطب گردشگری کوه‌های ایران تبدیل خواهند کرد. به علاوه، می‌توانید از امکانات خرید ویلا در تبریز استفاده کنید تا از زیبایی و آرامش این منطقه بهره‌مند شوید.

تپه های کوچک رنگارنگ کوه های آلاداغ لار در تبریز 413854735

دلیل رنگارنگی کوه های آلاداغ لار

دلیل رنگارنگی کوه‌های آلاداغ لار مربوط به تاریخچه طولانی شکل‌گیری آنها است. این کوه‌ها که تنها در چند منطقه از جهان وجود دارند، از جمله ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو، باعث شگفتی و تعجب بسیاری شده‌اند. در چین، فشرده‌شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ به میلیون‌ها سال برای ایجاد این رنگ‌های منحصربه‌فرد در کوه‌ها مسئول است. احتمالاً این رویدادهای مشابه در دیگر نقاط جهان نیز رخ داده و کوه‌هایی با لایه‌های رنگارنگ را خلق کرده‌اند. بسیاری از گردشگران، چه ایرانی و چه خارجی، از وجود این منطقه زیبا آگاه نیستند. با این حال، علاقه‌مندان به عکاسی و گردشگران، جهت تماشای این کوه‌های فراوان که به کوه‌های رنگین‌کمانی معروفند به سوی تبریز سفر می‌کنند؛ زیرا کوه‌های آلاداغ لار در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال‌شرقی این شهر قرار دارند.

کوه آلاداغ لار، یک مجموعه از کوه‌های رنگی در شهر تبریز، یک پدیده جذاب ژئوتوریسمی به حساب می‌آید. این کوه‌ها حوضچه‌هایی از رسوبات در زیر بستر خود دارند که در طول فرآیندهای زمین‌شناسی و با بالا آمدن سطح زمین، رسوبات آهن با خاک مخلوط شده و باعث تغییر رنگ آنها می‌شود. اگر خاک سرخ رنگی ببینید، این نشانه وجود عنصر آهن در خاک است. رنگ‌های دیگر کوه آلاداغ لار نیز دلایل خود را دارند؛ به عنوان مثال، رنگ سبز نشان‌دهنده خاک آمیخته با کانی‌های مس است و رنگ سفید خاک به مخلوط سیلیکات و نمک اشاره دارد. از نظر تاریخی، کوه آلاداغ لار یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز است که می‌توان آن را بخشی از میراث زمین‌گردی این شهر نامید.

کوه های رنگارنگ زیبای آلاداغ لار در تبریز 417487368


تفریحات در کوه های آلاداغ لار تبریز

اینجا بهترین مکان برای توقف و برپا کردن بساط پیک‌نیک است. هنگام پیاده‌روی، احساس خواهید کرد که به سیاره‌ای دیگر رفته‌اید و در حال قدم زدن روی سطح مریخ هستید. تماشای این مناظر هنگام پیاده‌روی، گرفتن عکس و فیلم و گشت و گذار در روستاهای مخفی نزدیک به آن می‌تواند سفر متفاوتی را برای شما به ارمغان بیاورد. گاهی در میان این کوه‌ها آب‌راه‌هایی جاری می‌شود و انعکاس زیبای این کوه‌ها در آب، یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعت را به شما هدیه می‌دهد.

وجود روستاهایی در اطراف این کوه‌ها، زیبایی بیشتری به آنها بخشیده است و جالب است بدانید که خانه‌های این روستاها مانند خاک کوه‌ها رنگارنگ هستند. کوه و تپه‌های آلاداغ لار، با رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید، شگفتی‌آفرینشی بی‌نظیر هستند. وقتی باران می‌بارد و خاک رس این کوه‌ها خیس می‌شود، چشم‌اندازی بسیار دیدنی ایجاد می‌شود. این شگفتی‌آفرینش از نزدیکی میانه شروع می‌شود و تا مسیر اهر به تبریز ادامه دارد.

زیبایی کوه های آلاداغ لار در تبریز 41364786737

بهترین زمان سفر به کوه های آلاداغ لار

بهترین زمان برای بازدید از کوه‌های آلاداغ لار در تمام فصول سال است. با این حال، هر فصلی از سال می‌تواند با جلوه‌ای خاص و زیبا روبرو شود؛ زیرا این کوه‌ها در تابش نور خورشید رنگ‌های مختلفی به خود می‌گیرند و با بارش باران و برف در پاییز و زمستان، منظره‌های جذاب و متفاوتی را به نمایش می‌گذارند.

نمایی دور از کوه های رنگارنگ آلاداغ لار تبریز 4168468768

ارسال دیدگاه