معرفی تالاب قوری گل 🌊| آدرس🗺️+ امکانات⛺| آب و هوا🌦️| تصاویر📸

1403-02-05
0 دیدگاه
نمای هوایی از تالاب زیبای قوری گل در تبریز 6746346345

تالاب قوری گل یکی از جواهرات طبیعی استان آذربایجان شرقی و یک مقصد بی‌نظیر برای علاقمندان به طبیعت و زیستگاه‌های وحشی است. این تالاب، با باروری و زیبایی‌های طبیعی خود، جذابیت زیادی برای گردشگران و محققان زیست محیطی دارد. با کمک این سایت، بیشتر در مورد این مقصد فراموش نشدنی بدانید و لذت ببرید.

تالاب دل انگیز قوری گل در تبریز 38748453846


تالاب قوری گل کجاست؟

تالاب قوری گل در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی از تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب از شهر بستان‌آباد و نزدیک به روستای یوسف‌آباد واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی به شما امکان می‌دهد که با آسانی به این مقصد دسترسی پیدا کنید و از زیبایی‌های طبیعی اطراف لذت ببرید.

مسیر دسترسی:
برای رسیدن به تالاب، از جاده اصلی ترانزیت تبریز به بستان‌آباد استفاده کنید و به سمت جنوب شرقی از تبریز حرکت کنید. پس از طی حدود ۱۵ کیلومتر و در نزدیکی شمال جاده، تالاب قوری گل را خواهید دید. این راهنمایی ساده‌ترین مسیر را برای رسیدن به این مقصد فوق‌العاده طبیعی فراهم می‌کند.

نقشه گوگل مپ تالاب قوری گل تبریز 85367434385
برای مشاهده‌ی نقشه‌ی تالاب قوری گل در تبریز روی عکس کلیک کنید

معرفی تالاب قوری گل

تالاب قوری گل، با مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هکتار، در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز و در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این تالاب با طول و عرضی به ترتیب چهار کیلومتر و مساحتی برابر با ۱۶ کیلومتر، از جاذبه‌های طبیعی منطقه به شمار می‌آید. ژرفای این دریاچه در نقطه عمیق‌ترین آن به ۱۳ متر می‌رسد. نام “قوری گل” در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است. این تالاب در نزدیکی شهر بستان‌آباد قرار دارد و به عنوان یکی از تالاب‌های راکد منطقه شناخته می‌شود.

شهر بستان‌آباد از جمله مناطق تاریخی و زیبای استان آذربایجان شرقی است که در دوره ایلخانان مغول به عنوان پایتخت ییلاقی شناخته می‌شد. این منطقه، از جمله مسیرهای ارتباطی جاده ابریشم بوده و همواره به دلیل چمنزارهای سرسبز و چشمه‌های آب معدنی، جذابیت بسیاری داشته است. از این رو، “بستان‌آباد” به عنوان مرکز این منطقه با ابعاد تاریخی و آبادانی معروف است. با سفر به این منطقه، علاوه بر دیدن تالاب قوری گل، می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دیگر این منطقه نیز لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: ائل گلی تبریز کجاست؟

تالاب بکر قوری گل در شهر تبریز 68748374834

منبع آب تالاب قوری گل

تالاب قوری گل به دلیل واقع شدن در نزدیکی کوه‌ها و مناطق برفگیر دامنه شرقی گردنه شبلی، همواره از منابع آبی فراوان و پایداری برخوردار است. این تالاب از آب باران و برفهای آبگرفته در این منطقه بهره می‌برد و همچنین از چندین چشمه زیرزمینی که در کف تالاب جریان دارند، آب تأمین می‌کند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب نسبت به سایر دریاچه‌های منطقه، شیرین بودن آب آن است که در صورت تصفیه، قابل استفاده برای مصارف آشامیدنی است.

در حال حاضر، آب این تالاب برای آبیاری کشاورزی در روستاهای اطراف، از جمله روستاهای ارشتناب، رامناب و یوسف‌آباد، به کار گرفته می‌شود. این واقعیت نشان‌دهنده اهمیت این منبع آبی برای منطقه و مردم آن است و نشان می‌دهد که تأثیرگذاری تالاب قوری گل در زندگی روزمره مردم محلی چقدر بزرگ است.

تالاب قوری گل بکر در تبریز 3483748456


پوشش گیاهی و جانوری در تالاب قوری گل

تالاب قوری‌ گل از سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون شهر رامسر ثبت شده است و از سال ۱۳۷۳ به منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه، به عنوان یک منطقه ممنوعه از شکار مورد مدیریت قرار می‌گیرد. با توجه به پذیرا بودن فصلی از پرندگان مهاجر و تأثیرگذاری آن‌ها بر زیستگاه‌های محلی، این تالاب از نظر زیستگاهی اهمیت ملی و بین‌المللی دارد. تالاب قوری‌ گل، به دلیل واقع شدن در نزدیکی کوه‌ها و مناطق برفگیر، همواره در تمام فصول سال پرآب است و آب آن شیرین بوده و در صورت تصفیه، قابل استفاده برای مصارف آشامیدنی است. از جمله گونه‌های حیات وحش موجود در این تالاب می‌توان به جربیل ایرانی، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه، سمور سنگی و حدود ۹۲ گونه پرنده اشاره کرد.

همچنین گونه‌های دیگری از جانوران مانند خرندگان، دوزیستان و مارها نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. تالاب قوری‌‌ گل از نظر پوشش گیاهی نیز بسیار تنوع بالایی دارد؛ بیش از ۲۸۰ گونه گیاه در این تالاب شناسایی شده‌اند که بیشتر آن‌ها در حوزه تالاب روییده و برخی دیگر در حوزه‌های آبزی و نیمه آبزی تالاب و حوزه بلافصل آن پیدا می‌شوند. گیاهان غوطه‌ور در آب تالاب، از جمله جاذبه‌های جذاب این تالاب به شمار می‌روند که برخی از آن‌ها شامل بارهنگ آبی، آلاله آبی، قوشاب شانه‌ای و انواع جلبک و فيتوپلانکتون می‌شوند.

پوشش گیاهی و جانوری تالاب قوری گل 633876373


آب و هوای تالاب قوری گل

منطقه تالاب قوری‌ گل از دیدگاه اقلیمی دارای آب و هوایی متفاوت است. در فصل زمستان، آب و هوای بسیار سرد و در تابستان آب و هوایی معتدل و خنک وجود دارد. متوسط دمای حداکثر سالانه در این منطقه بین ۴ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد است و متوسط دمای حداقل حدود ۲/۰- درجه سانتی‌گراد می‌باشد. گرم‌ترین ماه سال در این منطقه معمولاً ماه مرداد است که دماها به میانگین ۲۲ تا ۳۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، در حالی که سردترین ماه بهمن می‌باشد که دماها به میانگین ۴ تا ۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسند. این تغییرات دما در طول سال، این منطقه را به یک مقصد گردشگری با فصول مختلف سال تبدیل کرده است، که هر فصل با فرصت‌ها و تجربیات خاص خودش پر از جذابیت است.

تالاب بکر قوری در تبریز 88748367384


امکانات تالاب قوری گل

در اطراف تالاب قوری‌ گل، پارکی به نام پارک قوری گل واقع شده که به عنوان یک مقصد تفریحی و گردشگری برای خانواده‌ها بسیار محبوب است. این پارک دارای امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، وسایل بازی برای کودکان، آب آشامیدنی، منقل و آلاچیق است که برای استفاده از آن‌ها نیازمند پرداخت مبلغی جزئی می‌باشید. این امکانات باعث شده که این پارک یک مقصد بسیار ایده‌آل برای خانواده‌ها باشد تا از طبیعت زیبا و فضای سبز اطراف تالاب لذت ببرند و اوقات خوشی را در آنجا سپری کنند.

بیشتر بخوانید: باغ فتح آباد کجاست؟

ورودی پارک تالاب قوری گل در تبریز 878374387


کلام آخر

آب دریاچه قوری‌ گل بستان آباد شیرین و قابل شرب است، بنابراین شما می‌توانید بدون نگرانی از آن برای آشامیدن استفاده کنید. برای تجربه یک شب زیبا در اطراف دریاچه، پیشنهاد می‌شود که به شهرستان بستان آباد بروید و از امکانات اسکان موجود در آنجا بهره مند شوید. به یاد داشته باشید که زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید؛ این اقدام می‌تواند به حفظ زیبایی و پاکیزگی محیط زیست کمک کند.

آب موجود در این دریاچه برای آبیاری کشتزارهای اطراف استفاده می‌شود؛ بنابراین از مسئولیتی که به طبیعت داریم، بهره بگیرید و با مراقبت از محیط زیست، به ارتقای کیفیت زندگی کمک کنید. فصل بهار در این منطقه با شکوفه‌های درختان و فضای دل‌انگیزی همراه است. چمنزارهای سرسبز و نسیم خوشایند بهاری، از جذابیت‌های این منطقه در فصل بهار هستند که شما می‌توانید از آنها لذت ببرید. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، می‌توانید با استفاده از تورهای طبیعت‌گردی یا رزرو بلیط هواپیما به مقصد تبریز، به این ناحیه سفر کنید و از زیبایی‌های طبیعت آن بهره‌مند شوید.

تالاب زیبای قوری گل در تبریز 8354848485

ارسال دیدگاه