مقبره الشعرا کجاست | تاریخچه + عکس + ساعات بازدید

1402-05-01
0 دیدگاه
حوض آب روبه روی سازه زیبای مقبره الشعرا 675675676

مقبره الشعرا، یکی از جاذبه‌های تبریز محسوب می‌شود و تمام گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، از این بنا شنیده‌اند و با آن آشنا هستند. این ساختمان به عنوان یک نماد از شاعران و ادیبانی که در گورستان خرساب به خاک سپرده شده‌اند، شناخته می‌شود. در این مکان، شاعرانی چون اسدی طوسی، خاقانی شروانی و شهریار به خاک سپرده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تبریز

حوض آب روبه روی سازه زیبای مقبره الشعرا 675675676
مقبره الشعرا در تبریز، فرشی از شعرها در محضر زمان

معرفی مقبره الشعرا

مقبره الشعرا در تبریز، از ۸۰۰ سال پیش به عنوان محل دفن بیش از ۴۰۰ شاعر، ادیب، عارف و رجال نامی شناخته می‌شود که در طول دوره‌های مختلف در این مکان به خاک سپرده شده‌اند. امروزه، این بنا به عنوان یادبودی از این بزرگان محسوب می‌شود. در مقبره الشعرا، شاعرانی همچون اسدی طوسی، خاقانی شروانی و شهریار نیز در خاک مدفون شده‌اند.از جمله ویژگی‌های مقبره الشعرا می‌توان به آن‌که به عنوان موزه‌ی شعر و ادب استان آذربایجان شرقی نیز شناخته می‌شود، اشاره کرد. با بازدید از این مکان زیبا، علاوه بر تماشای معماری فوق‌العاده آن، شما با شعرا و آثار آن‌ها نیز آشنا خواهید شد. در داخل مقبره، تنها قبر شهریار زبان پارسی، یعنی استاد محمدحسین بهجت تبریزی، قابل مشاهده است که آخرین شاعر نامی و بزرگی است که در این مکان به خاک سپرده شده است.لازم به ذکر است که مقبره الشعرا در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

مقبره الشعرا در تبریز با چه عنوانی شناخته می شود؟ موزه‌ی شعر و ادب آذربایجان

گل های زرد زیبا مقابل مقبره الشعرا 6587867878
سازه قدیمی مقبره الشعرا در تبریز، حلقه ای در زنجیره‌ی ادبیات

مقبره الشعرا کجاست؟

مقبره الشعرا در محله سرخاب تبریز قرار دارد و در نزدیکی تکیه حیدر، در ضلع شرقی بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی قرار دارد.برای رسیدن به مقبره الشعرا، می‌توانید به میدان منجم تبریز بروید و از طریق این میدان به خیابان ثقه الاسلام بروید. سپس از بلوار ۲۹ بهمن و خیابان امام خمینی عبور کنید و پس از گذر از مسجد کبود، به خیابان ثقه الاسلام برسید.آدرس دقیق مقبره الشعرا تبریز در محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع عارف، در کنار تکیه حیدر، در نزدیکی بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه تبریز 

مشخصات بازدید از مقبره الشعرا:

ساعات بازدید از مقبره الشعرا از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۸:۰۰ است.

آدرس دقیق مقبره الشعرا روی نقشه 576576776
برای مشاهده آدرس دقیق مقبره الشعرا روی نقشه کلیک کنید

تاریخچه مقبره الشعرا

محله سرخاب در شهر تبریز، یکی از کوی‌ها و محله‌های تاریخی است که از قدمت دیربازی برخوردار است. این محله معروف به سکونت بزرگان و ادیبان بوده است. در این محله، اماکن و بناهای مشهوری مانند ربع رشیدی، تکیه حیدر، بقعه عون بن علی، بقعه سید حمزه، صاحب الامر و سید ابراهیم (حظیره بابا حسنحظیره بابا مزید، صفوه الصفا و مقبره الشعرا وجود دارد که به تاریخ و شهرت این منطقه اضافه می‌کنند.

در کتاب لباب الالباب نوشته محمد عوفی که در سال ۶۱۸ هجری قمری نگارش شده، درباره شاعران قرن ششم از جمله خاقانی و ظهیر که در مقبره الشعرا دفن شده‌اند، اشاره شده است. اما در کتاب نزهه القلوب حمدله مستوفی که قدیمی‌ترین کتابی است که نام مقبره الشعرای سرخاب را صراحتاً ذکر کرده است، اشاره شده است. متأسفانه، به علت حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، مقبره الشعرا در طی زمان تخریب شده است و اثری از مقابر بزرگان باقی نمانده است. در کتاب صاحب اولاد اطهار نوشته طباطبایی، نیز به زلزله‌های بسیاری که به خصوص زلزله سال ۱۱۹۳ و پس از آن رخ داده است، اشاره شده و از آسیب‌های فراوانی که به این قبرستان وارد آمده است، یاد شده است. به‌طوری‌که در حال حاضر، اثری از آن مزارات معروف شاعران و ادیبان فارسی مانند خاقانی شروانی، اسدی طوسی، ظهیر فاریابی، مجیرالدین بیلقانی، حکیم قطران تبریزی، شاهپور بن محمد اشهری سبزواری، خواجه همام تبریزی و غیره باقی نمانده است.

بیشتر بدانید:

مقبره الشعرا که در محله سرخاب واقع شده است، یک گورستان تاریخی است که در گذشته با نام‌هایی مانند حظیره الشعرا، حظیره القضاه و قبرستان سرخاب شناخته می‌شد.

پله ها و درب ورودی مقبره الشعرا 687687878
سازه سنگی و عظیم مقبره الشعرا در تبریز، چشمه‌ی جاودانگی که با قطرات شعر

معماری مقبره الشعرا

معماری مقبره الشعرا بسیار فریبنده و زیباست. طرح ساختمان با تنیدن طاق‌ها و سقف‌ها به شکلی آرمانی و فوق‌العاده اجرا شده است که در اولین نگاه، شما را شگفت‌زده و مبهوت می‌کند. این بنا با ترکیبی از عناصر معماری سنتی و مدرن ساخته شده است، که جلوه‌ای خاص و منحصربه‌فرد به آن بخشیده است.ارتفاع مقبره الشعرا حدود ۳۰ متر است و پوشش بیرونی آن از بتن و لایه زیرینی از فلز ساخته شده است. فضای اصلی این بنا یک اتاق بسیار بزرگ است و اتاق‌های کوچکتری نیز در اطراف آن قرار دارند. روی دیوارهای این فضا، شعرهایی از شاعرانی که در این مقبره به خاک سپرده شده‌اند، نقش بسته و تابلوهای عکس و خطاطی نیز به چشم می‌خورند. علاوه بر این، در بنا، بخش‌هایی مانند اداری، فروشگاه کتاب و صنایع‌دستی و سایر فضاهای تجاری نیز وجود دارند که به تکمیل این بنا کمک می‌کنند.

عناصر ترکیبی معماری بنای مقبره الشعرا:

  • سنتی 
  • مدرن
مقبره الشعرا در یک روز آفتابی 547657676767
سازه قدیمی مقبره الشعرا؛ جاذبه ای مرموز و حیرت آور در تبریز

جاذبه های گردشگری اطراف مقبره الشعرا

شهر تبریز، شهری است که پر از جاذبه‌های دیدنی و تماشایی است و برای دیدن تمامی آن‌ها نیاز به چند روز زمان دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم برنامه سفرتان را به شهر اولین‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که شما را قادر به دیدن بیشتر جاذبه‌های دیدنی این شهر کند.در نزدیکی مقبره الشعرا و در محله سرخاب، دیدنی‌هایی مانند سرخاب قاپیسی یا دروازه سرخاب وجود دارد. همچنین، بقعه سیدحمزه که متعلق به قرن هشتم هجری قمری است و دیوارهای آن مزین به نقاشی‌هایی از دوران قاجار دارد، نیز در این منطقه قرار دارد. پس از بازدید از مقبره الشعرا، می‌توانید این دیدنی‌ها را نیز مشاهده کنید. در نزدیکی بقعه سیدحمزه، چندین مزار دیگر نیز وجود دارد که می‌توان به مزار میرزا محمد ابراهیم ظهیرالدین، میرزا عیسی قائم مقام، سردار کل عزیزخان مکری و شهید ثقه الاسلام اشاره کرد.

جاهای دیدنی اطراف مقبره الشعرا:

  • سرخاب قاپیسی
  • قعه سیدحمزه
حوض آب و فضای سبز اطراف مقبره الشعرا 78878888
مقبره الشعرا، غنچه‌های شعر و آرزوهای نورانی شاعران را در خود نگهداری می‌کند.

ارسال دیدگاه