روستای کندوان کجاست؟ 🏕️| معرفی ✔️+ تاریخچه 📚| تصاویر📸

1403-02-26
0 دیدگاه
نمایی زیبا از روستای کندوان در شهر تبریز 416374687

روستای کندوان هیچ ارتباطی به جاده چالوس و تونل کندوان ندارد! کندوان، یا به عبارتی «کندجان»، یکی از سه روستای صخره‌ای معروف دنیا در نزدیکی تبریز و شهر اسکو، از محبوب‌ترین مکان های تفریحی آذربایجان شرقی است. بافت روستایی منحصر به فرد و معماری کله‌قندی خانه‌های سنگی کندوان، قدمت چند هزار ساله و آب‌وهوای خنک و کوهستانی آن از دلایلی هستند که این روستا را در نزدیکی کوه آتشفشانی سهند به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تاریخی تبریز تبدیل کرده‌اند. در این مقاله، قصد داریم به شما روستای کندوان را معرفی کرده و بخشی از تاریخچه این روستای تاریخی را برای شما شرح دهیم.

خانه های سنگی زیبا در تبریز 413574837487


روستای کندوان کجاست؟🏞️

کندوان تبریز در شهرستان اسکو و در ۲۲ کیلومتری جاده اسکو به کندوان واقع شده است. این روستا در بخش غربی کوه سهند قرار دارد. فاصله روستای کندوان تا شهر تبریز حدود ۶۵ کیلومتر است که با ماشین شخصی حدود یک ساعت طول می‌کشد تا به آنجا برسید.

مسیر دسترسی:
برای دسترسی به روستای کندوان تبریز، ابتدا باید به شهر تبریز برسید. پس از رسیدن به تبریز، برای ادامه مسیر به کندوان باید از ماشین شخصی یا تاکسی استفاده کنید. فاصله کندوان تا تبریز حدود ۶۵ کیلومتر است که طی کردن آن حدود یک ساعت زمان می‌برد. برای رسیدن به کندوان، مسیر سرراست و راحتی پیش روی شماست. بعد از رسیدن به شهر اسکو، سپس در جاده اسکو به کندوان از خیابان چایکنار عبور کرده و به اسفنجان برسید.

پس از عبور از شهر اسفنجان، به یک دو راهی می‌رسید که یک مسیر به اسکندان و دیگری به کندوان می‌رود. مسیر سمت چپ شما را به کندوان می‌رساند. پس از پیچیدن به این جاده، حدود ۲۰ دقیقه رانندگی کنید تا به روستای کندوان برسید. فاصله تهران تا روستای کندوان تقریباً ۷۰۰ کیلومتر است. اگر مبدأ سفر شما تهران است، می‌توانید از راهنمای مسیر تهران به تبریز استفاده کرده و مناسب‌ترین مسیر را انتخاب کنید تا به تبریز برسید و از آنجا راهی کندوان شوید.

نقشه گوگل مپ روستای کندوان تبریز 4178367368
برای مشاهده دقیق تر مسیر دسترسی روستای کندوان روی عکس کلیک کنید

🎇معرفی روستای کندوان تبریز

تصویری که بسیاری از مردم از یک روستا در ذهن دارند، معمولاً خانه‌های خشتی و گلی یا چوبی کنار مزرعه‌ها و زمین‌های کشاورزی است؛ اما با دیدن این تصویر روستای کندوان، تصورات به کلی تغییر می‌کند. کندوان یکی از حیرت‌انگیزترین روستاهای صخره‌ای دنیا است که نمونه‌ای مشابه در ایران ندارد. این روستا با فاصله ۶۵ کیلومتری از تبریز، در کوهپایه‌های رشته‌کوه سهند و به‌صورت پلکانی قرار گرفته است. کندوان به خاطر خانه‌های سنگی نخودی‌رنگش شناخته می‌شود؛ خانه‌هایی شبیه به غار که به‌صورت مخروطی و با دست در پای کوه کنده شده‌اند.

کندوان یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران و تنها روستای صخره‌ ای در جهان است که همچنان مردم در آن زندگی می‌کنند. طبیعت و ییلاقات سرسبز روستا، رودخانه و چشمه گوارای کندوان و سبک زندگی جالب و متفاوت مردم آن، گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. با سفر به کندوان، می‌توانید از خانه‌های صخره‌ای دیدن کنید، از چشمه‌های آب معدنی بهره‌مند شوید و از طبیعت بکر و سرسبز آن لذت ببرید. زندگی جاری در این روستا و تعامل با مردم محلی تجربه‌ای بی‌نظیر و متفاوت را برای شما رقم خواهد زد.

زندگی در روستای کندوان شهر تبریز 457458748365

معنای اسم کندوان چیست؟

اگر بخواهیم درباره روستای کندوان صحبت کنیم، بهتر است ابتدا معنی اسم آن را بدانیم. قدیمی‌ترهای روستا، اینجا را به اسم «کندوجان» هم می‌شناسند. گروه اول معتقدند «کندوان» یک کلمه ترکی است که از ترکیب دو بخش «کند» به معنی روستا و «وان» که پسوند مکان است، ساخته شده است. برخی دیگر می‌گویند کندوان از ترکیب «کندو» یا به زبان محلی «کندی» به‌اضافه «ان» که نشانه جمع است، به وجود آمده است. دو روایت دیگر نیز درباره اسم روستای کندوان وجود دارد.

یکی از این روایت‌ها می‌گوید اسم کندوان از واژه «Gündoğan» (تلفظ: گون‌دوغان) گرفته شده است؛ «Gün» به معنی آفتاب و «doğan» به معنی جای تولد یا طلوع است، بنابراین Gündoğan یعنی جایی که آفتاب طلوع می‌کند. روایت دیگر بر این باور است که اسم این روستا در اصل «کَندجان» بوده است؛ «کند» به معنی روستا و «جان» هم به معنی جان، که در مجموع به معنی پناهگاه یا جایی برای محافظت از جان می‌شود. کندو یا کندی (یا کندوج) ظرف‌های مخروطی یا استوانه‌ای شکلی با ارتفاع ۲ تا ۳ متر هستند که در گذشته در روستاها از گل ساخته می‌شدند و برای نگه‌داری آرد، گندم و سایر غلات استفاده می‌شدند. از آنجایی که شکل کندو بسیار شبیه به خانه‌های صخره‌ای روستای کندوان است، به نظر می‌رسد به دلیل این شباهت ظاهری به این روستا کندوان گفته شده باشد.

طبیعت کندوان در شهر تاریخی تبریز 4135473867387

📚تاریخچه روستای کندوان

برخی باستان‌ شناسان قدمت این روستا را ۳ هزار سال و برخی دیگر ۶ تا ۷ هزار سال تخمین زده‌اند. اگرچه قدمت دقیق سکونت در این روستا مشخص نیست، اما واضح است که سال‌ها طول کشیده تا این خانه‌های کله‌قندی سنگی شکل بگیرند. برای بررسی تاریخچه روستای کندوان باید به ۱۴۰ هزار سال قبل برگردیم؛ زمانی که کوه آتشفشانی سهند هنوز فعال بود. فوران آتشفشان سهند باعث شد که گدازه‌ها و مواد مذاب به دامنه کوه‌ها سرازیر شده و خشک شوند. این خاکسترهای آتشفشانی به مرور زمان روی هم انباشته شده و بر اثر عوامل طبیعی مانند برف، باد و باران به شکل مخروط‌های سنگی که امروز در کندوان می‌بینیم، درآمده‌اند.

سال‌ها بعد، گروهی از مردم به کندوان آمدند و به جای تخریب این صخره‌های کله‌قندی، داخل آن‌ها را با ابزارهای ساده و ابتدایی کنده و آن‌ها را به خانه‌های خود تبدیل کردند. درباره اولین ساکنان کندوان چندین روایت وجود دارد. برخی می‌گویند که آن‌ها عشایر کوه‌های سهند بودند که زندگی کوچ‌نشینی را رها کرده و در این صخره‌ها سکونت یافتند. روایت دیگری می‌گوید که آن‌ها اهالی روستای حیله‌ور نزدیک کندوان بودند که به دلیل حمله مغولان به این صخره‌ها پناه آوردند. داستان دیگری نیز وجود دارد که ساکنان اولیه کندوان را جنگجویانی می‌داند که از موقعیت نفوذناپذیر این خانه‌ها به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند.

از بین همه این داستان‌ها، روایت مردم روستای حیله‌ور و حمله مغول به نظر می‌رسد نزدیک‌ ترین به واقعیت باشد. جالب است بدانید که هنگام ساخت تونل کندوان در جاده چالوس، از مهارت مردم کندوان که در کار با هوای سرد و کندن صخره‌های سخت تبحر داشتند، استفاده شد و به همین دلیل نام تونل را کندوان گذاشتند. امروزه خانه‌های روستای کندوان به‌عنوان اقامتگاه‌های بومگردی در اختیار مسافران قرار می‌گیرند و برخی از مردم روستا هنوز در این خانه‌ها زندگی می‌کنند. این ترکیب زندگی سنتی و گردشگری بومگردی، تجربه‌ای منحصر به فرد را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

نمای بیرونی خانه های روستای کندوان در تبریز 4136748637


🌟بهترین زمان سفر به روستای کندوان

بهترین زمان برای سفر به روستای‌ کندوان تبریز از اواسط بهار تا اواخر تابستان است. در این دوره، آب‌ و هوا معتدل و دلپذیر است و طبیعت منطقه در زیباترین حالت خود قرار دارد. در شش ماه دوم سال، به دلیل کاهش دما و یخبندان‌های طولانی، جمعیت مسافران به شدت کاهش می‌یابد و روستا بسیار خلوت می‌شود. این خلوتی باعث می‌شود هزینه‌های سفر و اقامت در روستا اقتصادی‌تر باشد. با این حال، سرمای هوا و برف و بوران می‌تواند مانع از لذت بردن کامل از زیبایی‌های روستا شود و مسیر رفت‌وآمد را نیز خطرناک کند. بنابراین، اگر قصد دارید از تمامی زیبایی‌ها و جذابیت‌های کندوان بهره‌مند شوید، بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این روستا هستند. در این فصول، می‌توانید با خیال راحت از طبیعت بکر و هوای مطبوع کندوان لذت ببرید و تجربه‌ای بی‌نظیر از سفر خود داشته باشید.

روستای زیبای کندوان در تبریز 43543878743

ارسال دیدگاه